czyli wszystko o gotowaniu. Przepisy kuchenne z dokładnymi opisami sposobu przyrządzenia, oraz składników.
Kuchenne rewolucje
03
07
2020

Jagodowe szaleństwo trwa 🙂 Zaraz po jagodziankach, babeczkach z jagodami, dżemie przyszedł czas na pierogi z jagodami 🙂 Już drugi dzień z rzędu. Wczoraj nie zdążyłam nawet zrobić zdjęć 😛 Ale dziś nie pozwoliłam zjeść dopóki nie uwieczniłam tych przepysznych pierożków 🙂 

Generalnie nie przepadam za słodkimi daniami, wolę wytrawne. Pierogi z jagodami stanowią wyjątek od reguły. Uwielbiam je! 

Kaloryczność:

Całość – ok 40 pierogów – 2585 kcal

1 pieróg 65 kcal

 

Składniki:

  • Mąka pszenna – 0,5 kg;
  • Olej – 2 łyżki;
  • Woda – 280 ml;
  • Sól – 1 łyżeczka;
  • Jagody – 400 g;
  • Mąka ziemniaczana – 3-4 łyżeczki;
  • Cukier – 65 g (ok 14 łyżeczek).

Przygotowanie:

Wysypujemy przesianą mąkę do miski, dodajemy sól, a następnie wymieszane olej i ciepłą wodę. Zagniatamy ciasto i odstawiamy na pół godziny (przykryte folią spożywczą).

Rozwałkowujemy ciasto podsypując je mąką, nie może być  za cienkie, ani za grube – u mnie mniej więcej 2-3 milimetry. Z ciasta wycinamy kółka. Ciasto jest dość plastyczne. Wkładamy łyżeczkę jagód i 1/3 łyżeczki cukru. Sklejamy i przygniatamy palcami, a następnie ulubionym sposobem. Jeżeli zaczynamy przygodę z pierogami polecam przygniatanie widelcem 😉 

Gotujemy  w osolonej wodzie z dodatkiem masła lub oleju, wrzucamy na wrzątek i od momentu zagotowania, 4-5 minut. Wyławiamy łyżką cedzakową na talerz. 

Podajemy same lub ze słodką śmietanką 🙂

Smacznego!!!

01
07
2020

Jagody -ulubione owoce mojego męża, możecie sobie wyobrazić jego radość gdy w tym roku znaleźliśmy idealne miejsce na ich zbieranie 😉 I tak oto dziś od szóstej w lesie 😉 Ale warto było prawda? 😉

Sporo uzbierane, więc sporo zrobione. Na początek coś co musiało być zrobione jako pierwsze 😉 Jagodzianki, poprawka najpyszniejsze Jagodzianki! 

Kaloryczność:

Całość – 14 bułeczek – 3420 kcal

1 Bułka 90 g 245 kcal

 

Składniki:

  • Mąka pszenna – 500 g;
  • Drożdże instant – 10 g (3 płaskie łyżeczki);
  • Sól – szczypta;
  • Cukier puder – 80 g ;
  • Mleko – 250 ml;
  • Margaryna – 120 g (może być masło);
  • Żółtko jaja – 2 szt;
  • Jagody – 250 g;
  • Mąka ziemniaczana – 1 płaska łyżeczka;
  • Cukier – 5 łyżeczek;
  • Jajko – 1 szt.

Przygotowanie:

Jajka wyciągamy wcześniej z lodówki aby miały temperaturę pokojową. Margarynę rozpuszczamy w małym garnuszku. Mleko podgrzewamy.

Mąkę przesiewamy do miski, dodajemy drożdże,  cukier puder i sól. Mieszamy suche składniki. Dodajemy mleko, żółtka i zagniatamy ciasto.

Wyrabiamy ciasto – ja na szczęście używam miksera ale nieraz robiłam to ręką. Na koniec dodajemy przestudzoną margarynę i ponownie wyrabiamy. 

Ciasto w misce przykrywamy ściereczką i odstawiamy w ciepłe miejsce – ja wstawiam do nagrzanego  piekarnika (ok 40-50 stopni) na 1,5 godziny.

Jagody myjemy i osuszamy. W miseczce mieszamy je z mąką ziemniaczaną.

Kawałek ciasta odrywamy i rozpłaszczamy na ręce, na środek wkładamy 2 łyżeczki jagód i niecałe pół łyżeczki cukru. Zalepiamy jak pierogi, a na blachę układamy łączeniem do dołu. 

Bułki smaruję roztrzepanym jajkiem i każdą posypuję odrobiną cukru.

Bułeczki wkładamy do nagrzanego do 180 stopni piekarnika i pieczemy 15-20 minut.

Smacznego!!! A jest do czego 😉

01
07
2020

Bób o tej porze jeszcze nie jest najlepszy, przynajmniej dla mnie ja wolę jak jest trochę starszy. Ale za to taki młody bób idealnie nadaje się do sałatki, na którą to właśnie dziś Was zapraszam. Miała być z makaronem, ale ponieważ zostały mi ziemniaki z obiadu… była z ziemniakami 🙂

Prosta i szybka sałatka, a do tego smaczna i zdrowa. Idealna na kolację. Zachęcam do spróbowania 😉

Kaloryczność:

Całość – 1200 g – 1238 kcal

Porcja 100 g 103 kcal

 

Składniki :

  • Bób ugotowany – 350 g;
  • Ziemniaki ugotowane – 400 g(5 średnich);
  • Jaja – 3 szt.;
  • Ogórek zielony – 170 g;
  • Ogórek kiszony -120 g;
  • Koperek świeży – 1 łyżka;
  • Świeża bazylia – 1 łyżka;
  • Sól;
  • Pieprz;
  • Olej – 15 g (1 łyżka);
  • Musztarda – 10 g (2 łyżeczki);
  • Cytryna sok – 10 g (2 łyżeczki).

Przygotowanie:

Jaja gotujemy na twardo. Bób wcześniej ugotowany obieramy ze skórki. Ziemniaki, ogórka kiszonego i zwykłego kroimy w kostkę. Jajka kroimy nieco grubiej. Koperek i świeżą bazylię drobno siekamy i dodajemy do sałatki. Wszystko mieszamy.

Sos przygotowujemy poprzez połączenie oleju, musztardy i cytryny. Dodajemy do sałatki i jeszcze raz wszystko dokładnie mieszamy. Na koniec jeżeli jest taka potrzeba doprawiamy solą i pieprzem. Gotowe!

Smacznego!!!

Chłodnik litewski – co prawda nie jest dziś aż tak gorąco, ale miałam wielką ochotę na chłodnik. Nie muszę chyba pisać jaka to bomba witaminowa – buraczki, ogórek, rzodkiewka, koperek… Samo zdrowie. No a jeżeli chodzi o samo przygotowanie, nie jest zbyt skomplikowane. Co więcej buraczki i botwinkę można ugotować dzień wcześniej 😉 Do chłodnika użyłam 1 pęczek botwiny, w składnikach rozbiłam na buraczki, łodygi i liście 😉

Kaloryczność:

Całość – 2400 g – 1000 kcal

Porcja 100 g 42 kcal

 

Składniki:

  • Buraczki – 250 g (5 małych buraczków);
  • Łodygi – 150 g;
  • Liście – 150 g;
  • Woda – 1 litr;
  • Kostka warzywna Winiary – 1 szt;
  • Ogórek świeży – 200 g;
  • Rzodkiewka – 150 g;
  • Koperek – 20 g (2 łyżki);
  • Szczypiorek – 20 g (2 łyżki);
  • Jogurt naturalny – 400 g;
  • Śmietana 12% – 400 g;
  • Ocet – 1 łyżeczka;
  • Sól;
  • Pieprz.

Przygotowanie:

Botwinkę dokładnie myjemy, buraczki odcinamy, obieramy i kroimy w kosteczkę. Podobnie kroimy łodyżki i liście. W garnku z wodą rozpuszczamy kostkę rosołową i następnie dodajemy buraczki i łodyżki. Kiedy woda zacznie się gotować dodajemy 1 łyżeczkę octu. Wszystko to gotujemy ok 0-15 minut – do miękkości buraczka. Na koniec dodajemy liście i całość gotujemy jeszcze 5 minut. Wywar studzimy. Gdy jest już chłodny dodajemy kefir i śmietanę, koperek i szczypiorek drobno pokrojone. Kroimy ogórki i również dodajemy do garnka. Na koniec doprawiamy wszystko solą, pieprzem, startyn na tarce czosnkiem i ewentualnie octem. 

Podajemy z jajkiem gotowanym na twardo.

29
06
2020

Tak jak pisałam ostatnio, śniadania na słodko to u nas norma. To już trzecia wersja placków z twarogiem i zdaje się, że najlepsza. Jak to mówią do trzech razy sztuka 😉 Idealne na śniadanie. Ale to sami musicie ocenić 🙂

Kaloryczność:

Całość 18 placków – 450 g – 1512 kcal

1 placek – 25 g – 84 kcal

 

Składniki:

  • Mąka pszenna – 80 g (8 płaskich łyżek);
  • Jajka – 2 szt.;
  • Twaróg tłusty – 250 g;
  • Cukier – 30 g(2 łyżki);
  • Proszek do pieczenia – 1 łyżeczka;
  • Soda oczyszczona – 0,5 łyżeczki;
  • Olej – 60 g.

Przygotowanie:

W misce umieszczamy – twaróg, jajka, cukier i proszek do pieczenia. rozgniatamy widelcem twaróg i mieszamy składniki ze sobą. Na koniec dodajemy mąkę – wszystko dokładnie mieszamy.  Na nagrzaną patelnię wlewamy odrobinę oleju, a następnie po łyżce ciasta, nakładamy placki.

Gotowe!!!

Smacznego!!!